neděle 12. května 2019

Oslava mateřství v hudbě


Ilustrace: Emilia Vallek (mrkněte na Instagram )

Dneska slaví všechny mámy. Nikdy jsem netušila, jak obrovská věc to je, dokud jsem se jí nestala...

Víte, já mám celkem panickou hrůzu z doktorů a z bolesti a celé mládí mě děsila představa, že bych měla někdy rodit dítě. Mívala jsem z toho občas dokonce noční můry. Později jsem se vědomě rozhodla, že bych děti přece jen chtěla (ačkoli přiznávám, že to bylo rozhodnutí více racionální než emocionální) a když jsem pak otěhotněla a porodila (a navzdory obavám si nakonec obé vlastně docela užila :-)), uvědomila jsem si, jak malicherná ta moje obava vlastně byla. Protože porod, to je pár hodin bolesti, které najednou skončí a přijde něco nádherného. Kdežto mateřství samotné, to jsou desítky hodin bolestí střídajících se s něčím nádherným, aniž by mezi tím byla zřetelná hranice. A někdy se to může několikrát vystřídat i během jediného dne... mámy jsou opravdu zocelené bytosti. Ono jim vlastně nic jiného nezbývá, protože nemají kam utéct a musí se s tím vším chtě nechtě popasovat. A proto nám to někdy připadá tak automatické, že si vlastně ani neuvědomíme, o jak velkou věc jde.

A proto bych Vám - nám - chtěla popřát hodně sil na ty dny, kdy to nejde úplně samo. Myslím, že jsme všechny obdivuhodné, ať už jsme si svou cestu k cíli (v podobě šťastného dítěte i nás samotných) zvolily jakoukoli. Protože společným jmenovatelem u nás všech je, alespoň tomu věřím, bezpodmínečná láska. A tu opravdovost a bezpodmínečnost umí krásně vyjadřovat umělci. Proto bych vám dneska, k tomu svátku, ráda poslala čtyři písně, které to podle mě vystihly dokonale, a zároveň představila čtyři ženy - zpěvačky a skladatelky - které mě opravdu chytily za srdce už před mnoha lety a ta láska k jejich tvorbě stále trvá. Je zvláštní, jak člověk nějak přirozeně inklinuje k umělcům, kteří mají podobné vidění světa, aniž by to předem tušil. Ve všech případech byla na začátku hudba, která mě uhranula, a pak, když jsem umělkyně začala sledovat a zajímat se o ně, zjistila jsem, že to jsou holky, s kterýma bych si u kafe měla nejspíš hodně dlouho o čem povídat...



Sara Bareilles - Everything changes

Sara pochází z Californie a její klavírní písně inspirované muzikálovou tvorbou mě baví už celou dekádu. Za tu dobu vydala několik alb a v posledních letech se jí podařilo prorazit právě i na Broadwayi, kde se aktuálně hraje její muzikál Waitress. Z něj je i tato píseň o momentu, kdy se žena stává matkou. Ačkoli sama mámou zatím není, myslím, že pocity euforie i obav se jí podařilo vystihnout dokonale. "Today´s a day like any other, but I am changed, I am a mother, oh, in an instant. And who I was has dissapeared, it doesn´t matter, now you´re here, so innocent. I was lost for you to find, and now I´m yours and you are mine..."
Sara se často vyjadřuje k různým kauzám a politice a ve své tvorbě se snaží o to, aby texty měly hlubší poselství a byly motivační. Velký ohlas měla před pár lety například píseň Brave a doprovodná kampaň usilující o to, aby se lidé uměli postavit svým strachům a posunuli se díky tomu v životě dál. Na podobném základu je postavená i aktuální kampaň Armor zaměřená právě na ženy...



Moje nejmilovanější písně od této interpretky jsou její balady Gravity, Manhattan, Between the lines, She used to be mine, nebo svižnější Little black dress, Love song, Brave, King of anything... Sara byla nominována i na cenu Grammy, zatím ovšem žádnou na kontě nemá. Teď jí vyšlo nové album Amidst the chaos a já věřím, že nám ještě neřekla poslední slovo.


Adele - Sweetest devotion

Britskou zpěvačku Adele asi nemusím dlouze představovat nikomu. Její neuvěřitelný hlas spolu se silnými melodiemi uhranul celý svět. Co je na Adele opravdu obdivuhodné (kromě jejího smyslu pro humor a nakažlivého smíchu) je způsob, jakým si dokáže chránit své soukromí. Když se jí před pár lety neplánovaně narodil syn, byla ochotná se kvůli něj stáhnout zcela do ústraní a nějakou dobu se věnovat výhradně jemu. Navzdory svému talentu dokonce v jednu chvíli zvažovala v zájmu rodiny zcela ukončit hudební kariéru. Naštěstí se to nestalo a ona se s grácií vrátila na scénu s albem 25, z něhož ta poslední píseň je věnovaná právě jejímu synu Angelovi. You´re my light, you´re my darkness, you´re the right kind of madness, you´re my hope, you´re my despair, you´re my scope, everything, everywhere..."


A moje best of? Rolling in the deep, Someone like you, Remedy, All I ask, When we were young... Adele už posbírala asi tak milion hudebních cen a není se čemu divit, je to jednoduše unikát!


Missy Higgins - Song for Sammy

Missy je interpretka pocházející z Austrálie. Hraje na klavír a kytaru a její lehce zastřený hlas mám prostě ráda už spoustu let. Už si ani přesně nepamatuju, jak jsem ji objevila, nejspíš to bylo náhodou, ačkoli v Austrálii je velmi populární a na kontě má spoustu hudebních cen ARIA, u nás se o ní moc neví a když jsem si chtěla koupit její fyzické album, musela jsem si ho nechat poslat ze zahraničí. Myslím, že je to docela škoda, tak třeba se někomu z vás taky zalíbí :-) Missy je bojovnice za práva zvířat a není jí lhostejné ani životní prostředí, stala se součástí mnoha kampaní. V současnosti je však na plný úvazek také mámou dvou dětí, čtyřletého Sammyho a ani ne rok staré holčičky Luny. Právě pro syna byla napsaná výše uvedená písnička a vznikla prý tak, že si Missy při jeho uspávání začala broukat tuhle melodii, kterou si uložila a následně k ní vymyslela text. Písničku oficiálně nahrála a vydala před několika dny právě na oslavu Dne matek a já jsem ráda, že ji sem můžu taky přidat. Je to totiž další krásné mateřské vyznání: "This is the first time that I´ve ever loved anything more than life itself, I never knew my heart could expand to this size. This is the first time that I´ve ever jumped out of my head and left it behind and I don´t think that I wanna rush back inside. How could it be his little hands grew inside of me? I never made anything so perfectly..."


Další písničky z její tvorby, které podle mě stojí za poslechnutí jsou třeba Scar, Sound of white,  100 round the bends, Nightminds, Tricks, Sweet arms of a tune, Arrows...


Brandi Carlile - The mother

Brandi jsem si záměrně nechala na konec. Je to totiž láska mého života! Její tvorba s nádechem country je mi stálým společníkem od roku 2013, kdy mi ji doporučil k poslechu kamarád a už mě to nepustilo! Brandi je výjimečná úplně vším: hlasem, ze kterého běhá mráz po zádech, surovými texty, otevřeností, se kterou žije i vystupuje na jevišti. Je to aktivistka. Založila nadaci, prostřednictvím které věnuje pravidelně část svého zisku na pomoc lidem v nouzi, ve válečných oblastech a na projekty, kterým věří.
Brandi je mámou dvou malých holčiček, a co je na tom zvláštní, žije v lesbickém svazku s manželkou Catherine. Kvůli své orientaci toho pro mateřství musela zakusit víc, než si většina z nás umí představit. Možná i proto o něm umí zpívat tak opravdově. Písnička The mother je věnovaná její starší dceři Evangeline a je to mnohem víc, než vyznání lásky. 'She filled my life with color, canceled plans and trashed my car, but none of that was ever who we are...'


Pokud chcete ochutnat tvorbu Brandi v plném rozsahu, doporučuju písně Story, Before it breaks, Pride and joy, nebo novější Joke a Party of one. Brandi letos získala své první Grammy, a to hned ve třech kategoriích. Celkově byla nejčastěji nominovanou ženou tohoto ročníku. Mám radost a zároveň nevycházím z údivu, že ji svět objevuje až teď. Protože je to fakt úžasná osobnost!

Tak co vy na ně? Znáte je, a nebo ta jména slyšíte prvně? Komu jsem se trefila do vkusu? Případně doporučíte svoje oblíbence?

Mám pro vás v záloze ještě další zpěvačky-mámy, které poslouchám moc ráda, ale o těch třeba zas někdy jindy, hm? Tak pěkný Den matek vám všem, holky!


4 komentáře:

  1. Dobrý den, kromě Adele neznám, ale texty me berou za srdce, urcite si je v nejbližší době poslechnu. Přeji i Vam krásný den matek. Olina

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Texty jsou vystizne, ale me tedy nejvice berou za srdce ty jejich uzasne hlasy, takze rozhodne doporucuji k poslechu! :-) Pekny den, Olino

      Vymazat
  2. Taky jsem krom Adele nikoho neznala. Ja teda ostatne nejsem vubec hudeni znalec, ale dekuju za rozsireni obzoru ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ja rovnez nejsem zadny znalec. Spis konzerva. Ale mam svuj oblibeny styl a kdyz na nekoho natrefim a trefi se mi do vkusu, zustavam verna. Toz at se libi :-)

      Vymazat