středa 16. ledna 2019

Domeček a spol potřetí: návod na DIY židličky "Eames"


Slibovala jsem vám další článek na téma domeček pro panenky. Ti, kteří se těšili na velké odhalení, budou asi zklamaní. Ještě vás hodlám chvíli napínat. Tuningu surového domečku a výrobě vybavení do něj jsem obětovala opravdu hodně večerů, a tak by vám vše ráda ukázala popořadě. Dneska tedy židličky ve stylu legendárních "eamesovek". Pojďte nakouknout a pokud by vás zaujaly a nevěděli byste zrovna do čeho "píchnout", můžete si je podle mého návodu i sami vyrobit (i když varuji předem - je to jen pro silnější nátury! :-D)

Inspiraci pro jejich výrobu z lahve od pracího gelu jsem našla na Pinterestu. Ale to víte, nebyla bych to já, kdybych si to ještě trochu nevylepšila a neposunula to dál. Ty moje jsou totiž navíc očalouněné a mají i dřevěné nožičky namísto těch obyčejných z drátu. Co budete k jejich výrobě vlastně potřebovat?


Lahev od pracího gelu

Kousek filcu, spíše pevnějšího, aby držel tvar (já měla tl. 3mm, co mi zbyl z předchozího tvoření)

Kulaté dřevěné tyčinky průměru okolo 5-6mm (já použila násady od štětců)

Jehlu a nit

Vrtáček s co nejmenším průměrem

Kousek vázacího drátku

Lihový fix

Ostré nůžky

Pájku na dřevo, nebo tlustší nahřátou jehlu

Tavnou pistoli

Duté vlákno nebo jinou podobnou formu výplně


Postup:
Začala jsem výrobou sedátka. Odstřihla jsem si nahrubo roh lahve od pracího gelu (měla jsem lahev, která měla spodek symetrický, a tak jsem udělala křesílka dvě). Pak jsem si předkreslila přesný tvar a podle něho vystřihla ostrými nůžkami. To samé jsem udělala na druhé straně, pak jsem zasunula oba vystřižené sedáky do sebe a ještě upravila tvar tak, aby byl co nejpodobnější na obou polotovarech. 


Následně jsem si udělala filcový "obal", a to tak, že jsem sedák postupně "rolovala" po filcu a obkreslovala jeho tvar. Pak jsem vystřihla. Tím vznikne čalounění opěráku. Sedák byl jednoduchý, jen postavit na filc, obkreslit a hotovo. Jsou samozřejmě potřeba dva, jeden vnější a jeden vnitřní. Vnější je logicky o kousek větší. Doporučuju ho udělat o dost větší a až při finálním sesazování jej zmenšovat. Pro představu, jak jednotlivé díly před sešitím vypadají, tady je obrázek.


Pak jsem si sešila vniřní a vnější část opěráku k sobě, navlekla do něj cvičně vnitřní plastový díl a doupravila podle potřeby. Pak jsem k nim přišila i vnitřní sedák. Tomu vnějšímu se budeme věnovat až na závěr. (pozn.: při sešívání jsem použila steh, kdy se šije zvnějšku dokola kolem hrany. Tím se hrany jakoby stáhnou a nejsou potom vidět. Také se tím zakamuflují případné nedokonalosti)

Následně jsem si připravila nožičky. Švagrová mi před časem věnovala násady k malým štětcům, které měla odněkud z fabriky, zřejmě to byly zmetky a bylo jí líto je vyhodit - taky je to taková kreativní duše - ale zrovna je k ničemu nepotřebovala, a tak mi je nabídla. A to bych nebyla já, kdybych odmítla něco dřevěného, že... předkreslila jsem si tužkou jejich délku a manžel mi je zkrátil a pak do nich malinkatým vrtáčkem vyvrtal v horní části díry. Těmi jsem následně provlékla drátek a několikrát obtočila dokola. To proto, aby se budoucí nožičky nevytrhly ven v případě, že za ně nějaké vynalézavé dítko víc zatáhne. 



Následně je potřeba si do sedáku předkreslit, ve kterých místech z něj budou nohy trčet. Ideální je lihovka. Potom přistoupíme k proděravění plastového sedáku - doporučuju pájku na zdobení dřeva. Já ji doma mám, ale už nějaký čas ji nemůžu najít (hi hi), a tak jsem musela jít pracnější cestou - nahřát tlustou špikovací jehlu nad plamenem, udělat malou dírku a pak postupně teplem zvětšovat. Babračka. Ale jde to též. Pak přijde na řadu proděravění filcového čalounění, které bude zespodu sedáku. Když je hotovo, pak už stačí provléct nohy skrz plast i filc, nadoraz až k drátku. Tím se noha částečně zafixuje.



Potom si nožky upravte do polohy, v jaké byste je chtěli nakonec mít. Já jsem udělala zadní o něco sešikmenější než přední a jdou i více do stran. Když jste spokojeni, vezměte tavnou pistoli a okolo drátků nalijte lepidlo. Pokud jste měli tak skvělý plastový výlisek jako já a měl kolem dokola drážku, pak je to značka ideál - vrstva lepidla nebude vůbec vystupovat. Pokud nemáte, ani tak to úplně neva, vše se dá spravit tlustší vrstvou polstru, která tuto ńedokonalost zakryje.


Nechejte dobře vytuhnout a poté již můžete přistoupit ke kompletaci. Navlečte na plastový výlisek filcové čalounění (tedy horní část), spodní čalounění následně zmenšete tak, aby šlo jen lehce přes hranu plastu a zakrývalo ji. A můžete vše sešít dohromady.


Před sešitím nezapomeňte do míst, kde bude přistávat zadnice barbíny, strčit kousek dutého vlákna nebo jiné podobné výplně, aby byl sedák na pohled měkký. No a hotovo! Tady je výsledek!


Tak co vy na to? Piece of cake, no ne? ;-) Tak schválně - kdo z vás se do toho pustí? Slibuju, že s tímto sympatickým cvokem si asi zajdu na panáka! :-D...

... no a na závěr jeden snímeček i s figurantkou. Pěkné zimní dny vám přeju!


4 komentáře:

  1. Majo, k tomuhle ja nemam slov. Je to uzasny!!! Ale tady nic jineho necekam:-). Precizni, promyslene, dokonale!!! Tesim se na dalsi doplnky, i kdyz vim, ze ja se do nich nikdy nepustim, nemam na to, tak se budu kochat tady:-). M.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Moc dekuju za krasna slova, tesi me, ze to nekdo umi docenit! ;-) Protoze pri svem tvoreni mi casto vytanou na mysl slova klasika: teda, to muselo dat prace! Pritom takova blbost! :-D...(mimochodem u nas doma velice oblibena a hojne pouzivana hlaska)

      Vymazat
  2. Tak verejne priznavam, ze na tohle nemam! Uzasny ;)

    OdpovědětVymazat